Millward Brown heeft in het voorjaar van 2009 weer haar jaarlijks onderzoek onder particuliere beleggers uitgevoerd. Dit is de dertiende editie sinds 1997. Er zijn 1.008 huishoudens ondervraagd die beleggen in individuele aandelen, obligaties, beleggingsfondsen, derivaten, aandelenlease of structured products.
Hier volgen enkele opvallende resultaten:
• Nederland telt in het voorjaar van 2009 in totaal 950.000 beleggende huishoudens, wat neerkomt op een afname van procentueel 30% en welgeteld 410.000 beleggers. In het voorjaar van 2009, zien we de gevolgen van de financiële crisis. Veel particuliere beleggers hebben verliezen moeten incasseren en kozen eieren voor hun geld. De financiële crisis treft vrijwel alle sectoren en heeft een nog grotere impact op de populariteit van beleggen dan we zagen in de jaren 2002-2003 toen de gevolgen zichtbaar werden van de ICT-crisis; destijds gooide 18% van de beleggende huishoudens de figuurlijke handdoek in de ring.
• In vergelijking met voorgaande jaren is de samenstelling van de populatie beleggende huishoudens gewijzigd: beleggers die al wat langer actief zijn op de beurs zijn in grotere getale gebleven. Dit uit zich ook in een hogere gemiddelde leeftijd van beleggers (49 jaar).
• Ook in jaren waarin de aandelenkoersen dalen, zijn er instromers. Zo’n 51.000 huishoudens zijn het afgelopen jaar gestart met beleggen. Dit is ook minder dan we zagen in 2008 (60.000 nieuwe instromers).
• Huidige beleggers zijn voorzichtiger geworden en claimen minder risico’s te nemen dan de jaren daarvoor. Daarnaast is het aantal beleggers dat gebruik maakt van een adviseur groeiende. Als gevolg van de financiële crisis, is de belangstelling voor financieel nieuws toegenomen. In vergelijking met 2008 is de consumptie van onder andere dagbladen, radio en TV significant toegenomen. De afgelopen jaren constateerden we juist een afname van het mediagebruik voor financieel economische informatie.
• Ondanks de groeiende groep beleggers die minder is gaan beleggen, zijn er ook beleggers die hun kans ruiken en de afgelopen tijd zijn ingestapt. Gegeven de opleving van de AEX gedurende het onderzoek (maart 2009), zien beleggers blijkbaar kansen om op de korte termijn winsten te behalen door stock picking, het zogenaamde rallyen. Opvallend is het groeiend aantal relatief jonge beleggers dat is ingestapt, omdat er in de kennissenkring steeds meer mensen zijn gaan beleggen (het bandwagon effect).
• Na de enorme koersval van de AEX in 2008 en het lichte herstel dat het begin van 2009 laat zien, zijn er anno 2009 meer beleggers die dit jaar een stijging van de AEX verwachten. Het optimisme wordt voornamelijk gedragen door actieve beleggers. Desalniettemin, is de groep die pessimistisch is over de AEX onverminderd groot; zij zijn er blijkbaar nog niet van overtuigd dat de bodem is bereikt. Men voorspelt een daling van gemiddeld 21% aan het einde van 2009. Nog niet eerder voorspelde men een dergelijke grote daling van de AEX.
• Gegeven de afname van het aantal beleggende huishoudens hebben feitelijk alle beleggingscategorieën te kampen met een daling van het absolute aantal beleggers. Vooral beleggingsfondsen hebben het moeilijk ten opzichte van 2008. In het voorjaar van 2009 belegt 69% van alle beleggers in één of meer beleggingsfondsen (dit was in vorige edities van de Retail Investor nog circa driekwart). Desalniettemin zijn beleggingsfondsen nog altijd de meest wijdverspreide beleggingsvorm. Ook wat betreft de positie in de asset mix staan beleggingsfondsen bovenaan. In het voorjaar van 2009 zien we dat de portefeuille wat minder risicovol is geworden door het grotere aandeel van obligaties. Belegd geld is als volgt gemiddeld verdeeld:
o 43% in beleggingsfondsen (2008: 43%)
o 34% in aandelen (2008: 33%)
o 17% in obligaties (2008: 9%)
o 5% in derivaten. (2008: 14%)
• De interesse voor duurzaam beleggen neemt nog altijd toe. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal beleggers gestegen van 12% naar 16%. Het betreft hier een verdubbeling in vergelijking met 2007.